Wydajność i efektywność
Przestarzałe technologicznie silniki elektryczne prowadzą do zwiększonego zużycia energii. W 1998 r. osiągnięto dobrowolne porozumienie między europejskim komitetem sektorowym ds. napędów elektrycznych CEMEP a Komisją Europejską. Porozumienie to, obecnie już nieaktualne, definiowało trzy klasy sprawności:
- EFF3=silniki o niskiej sprawności
- EFF2=silniki o podwyższonej sprawności
- EFF1=silniki o podwyższonej sprawności
Klasy sprawności silników elektrycznych
W 2009 roku wprowadzono nową, obowiązującą na całym świecie normę dotyczącą klas sprawności (EN 60034-30:2009). Obecnie obowiązują następujące klasy sprawności dla trójfazowych silników asynchronicznych niskiego napięcia w zakresie mocy od 0,75 kW do 375 kW:
- IE1=sprawność standardowa (porównywalna z EFF2)
- IE2=Wysoka sprawność (porównywalna z EFF1)
- IE3=Sprawność Premium
- IE4=Super Premium (sprawność > 97%)
- IE5=Ultra Premium
Od 16 czerwca 2011 r. nieregulowane silniki (0,75-375 kW) mogą być wprowadzane na rynek wyłącznie w klasie sprawności IE2. Odsetek silników o wysokiej sprawności ma być stale zwiększany.
Bieżąca sprawność
Od 1 lipca 2021 r. nieregulowane trójfazowe silniki asynchroniczne (0,75-375 kW) mogą być wprowadzane do obrotu wyłącznie w klasie mocy IE3.
Od 1 lipca 2023 r. nieregulowane trójfazowe silniki asynchroniczne (75 kW-200 kW) mogą być wprowadzane do obrotu wyłącznie w klasie mocy IE4.
SEO=sprawność i efektywność. Silniki trójfazowe o wysokiej sprawności